luq techblog

o tworzeniu słów kilka…

Nowe gry webowe 10 marca 2009

Filed under: Games,Web — Łukasz @ 00:24
Tags: ,

Już dawno temu ktoś wpadł na pomysł stworzenia gry uruchamianej bezpośrednio w przeglądarce. Na samym początku były to standardowe „klikanki” gdzie cała gra polegała na klikaniu na odpowiednie linki, dzięki którym rozbudowaliśmy budynki, kupowaliśmy przedmioty, badaliśmy nowe technologie etc. Chyba najpopularniejszą grą tego typu (odwarze się nawet powiedzieć – najpopularniejszą browserową grą) pozostaje OGame, w której to budujemy międzygalaktyczne imperium. Gra swego czasu była bardzo popularna, i myślę, że większość z nas miała krótszą czy to dłuższa przygodę z tą produkcją. Jak na tamte czasy bardzo fajna sprawa. Głównie trzeba pochwalić twórców za wykorzystane wzory, tworzące powiązaną sieć zależności (levele budynków, levele technologi, czas budowy budynku, szybkość floty…) . Gra stała się na tyle popularna, że powstał nawet darmowy silnik imitujący prawdziwego OGame`a o nazwie xNova. Chodź moim zdaniem to żadna frajda postawić własną grę, praktycznie nie różniącą się od standardowej wersji OGame`a.

 

Dzisiaj jednak chciałem pokazać, że rynek internetowy od czasu wydania OGame, bardzo się rozwinął, dzięki czemu istnieją (lub już niedługo powstaną) bardzo ciekawe gry w wersji web.

 

Pierwszą grą, którą chciałbym przedstawić jest Triglav. Jest to typowy RPG, swoim wyglądem i ogólnym zarysem bardzo przypominający Diablo, w swojej pierwszej odsłonie. Sterujemy bohaterem podążającym za kursorem myszy, zabijamy potwory, zbieramy itemy i przechodzimy przez kolejne poziomy. Mamy do wybory 3 klasy bohatera: Swordmaster, Axemaster, oraz Daggermaster. Nie chce tutaj pisać o fabule, bo tego można się dowiedzieć przeglądając główną stronę gry. Co do spraw technicznych. Mamy do wyboru dwie opcje trybu gry: arcade mode oraz career mode. Dzięki czemu najpierw możemy szybko przetestować grę w trybie arcade, a jeśli się nam spodoba stworzyć konto i rozpocząć naszą karierę. Co ważne, gra niestety działa tylko i wyłącznie w IE! Całość oczywiście napisana w JavaScript`cie, a raczej w JScript`cie jak nazwano jego dialekt dla IE.

 

 

Druga gra o której warto by chociaż wspomnieć jest Tanadu. Gra dopiero ma się pojawić, ale zapowiada się ciekawie. Duża dawka JS i Ajaxa sprawia, że prezentuje się świetnie (mówię tutaj o stronie głównej gdzie jest zawarty wygląd przyszłej mapy). Prawdopodobnie, będzie to aplikacja typu RIA (niestety brak jakichkolwiek większych informacji od twórców, więc można tylko gdybać), dzięki czemu nie będziemy zmuszeni do przeładowywań strony. Mapa pobierana jest na „żywo” za pomocą Ajaxa, dokładnie tak samo jak w przypadku Google Maps. Naprawdę fajna grafika, dbałość o szczegóły. A wszystko to tworzone przez polski zespół Can’t Stop Games. Aktualnie można się zapisać na beta testy gry. Niestety brak jakichkolwiek informacji kiedy się to wszystko rozpocznie. Wszyscy beta testerzy mają zostać poinformowani mailowo. Ja oczywiście już dawno chęć swojego udziału w testach zgłosiłem :) Jedyne co jeszcze udało mi się znaleźć to kilka grafik wykonanych przez grafików na potrzeby gry – link

 

 

Ostanią grą, którą chciałbym zaprezentować jest Quake Live. Jest to na dzień dzisiejszy najbardziej zaawansowana gra odpalana z poziomu przeglądarki. Quake Live to standardowy Quake przeniesiony w środowisko web. Chodź trochę ciężko tutaj mówić o standardowej grze przeglądarkowej gdzie nie musimy nic instalować. Z powodu tego, że umie obsługiwać akceleratory 3D. Tak, tak mamy w pełni 3D i to nie takie, której jest rysowane na canvas`ie. Musimy sporo pobrać. Najpierw plugin dla przeglądarki (QuakeLiveNP.msi – 3,78 MB), następnie środowisko uruchomieniowe, no i oczywiście mapki (oczywiście przy połączeniu do gry) razem daje jakieś 200MB! Co jednak trochę mija się z celem, czy nie lepiej zainstalować normalnego Quake`a?
Jednak efekt jak na grę przeglądarkową jest porażający. Jak zresztą można zobaczyć na screenie.

 

No i to tyle na dziś.

Reklamy
 

3 Responses to “Nowe gry webowe”

  1. ponulaczek Says:

    Ciekawy temat ;P nigdy nie próbowałem robić jakiejkolwiek gry w przeglądarce co prawda.. xD Dobrze jest zagrać czasami na necie bez potrzeby instalacji np. w szkole. Myślę, że najtrudniej zrobić grafikę do takiej gry i program, który „odpowiada za przebieg gry”. A wyświetlanie to najprostsza sprawa jeśli mowa o grach 2D. Jeśli chodzi o 3D to sobie nie wyobrażam jak można zrobić grę 3D w javascript.. Ciekawe czy są jakieś biblioteki javascript obsługujące grafikę 3D. Wydaje mi się że gry to się we flashu najłatwiej robi choć można się pobawić i zrobić profesjonalnie. Ale bez AJAX-a to by tego wszystkiego nie było trzeba przyznać.

    PS. Napisałeś „ostatniom”. Albo się pisze „ostatnią” albo ja jestem głupi xD

  2. luq Says:

    Tworzenie gier w JS głównie opiera się na nowym elemencie języka HTML (wersja 5) canvas. Jeśli mamy możliwość definiowania poszczególnych pixeli tego obszaru, to dlaczego nie można napisać czegoś 3D? Oczywiście że można ;>

    Możesz zajrzeć (pierwsze z brzegu) ajax 3D i browser CS :p

    Co do Flasha to zazwyczaj tworzone są w nim raczej mini gierkami, chodź można by napisać coś bardzo ciekawego ;)

    Co do Ajax`a. To sformułowanie, że bez niego nie powstały by te gry, jakoś mi się nie podoba. Trzeba pamiętać, że „Ajax” to tylko nazwa dla kilku technik, które już od dawna były znane, a głównie jest to właśnie JavaScript. Ogólnie mogę powiedzieć, że nie podoba mi się bardzo częste wpychanie słowa „Ajax” wszędzie gdzie się tylko da, a ostatnio jest na to moda.

    Jeszcze, można by o Javie napomknąć jako o języku do tworzeniu gier via www, ale z nią nie mam doczynienia więc nie będę tego robił :)

    Dzięki za upomnienie, oczywiście błąd poprawiony :)

  3. ponulaczek Says:

    O canvas w HTML jeszcze nie słyszałem, czytałem kiedyś chyba o XHTML 2.0. Net widać się rozwija, coraz mniej trzeba kombinować. Można też generować grafikę za pomocą wielu div-ów :P w IE nadając każdemu styl fontSize = ‚0pt’, bo inaczej to nie będzie np. 1px na 1px.

    Wiem, że mało kto wie, co to jest AJAX. Głupota się rozprzestrzenia. Właściwie AJAX jest to współpraca javascriptu z danymi XML, pobieranymi przez niego z serwera w dowolnym momencie działania strony.

    W przesyłaniu żądań do tego samego adresu trzeba też dodać jakąś losową zmienną do adresu bo w przeciwnym razie zawartość zostanie wczytana z pamięci przeglądarki.

    Na stronach lepiej jest pisać, jeśli można, w javascript a nie w javie. Po to jest ten javascript przecież.

    We Flashu podobno też można się łączyć z netem.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s